Her kan læreren finde det undervisningsmateriale, som benyttes til arbejdet med Irene Holm.
Nedenstående link henviser til et powerpoint show omkring impressionisme og om Herman Bang.
https://www.dropbox.com/home/Irene%20Holm
Bruger navn: bangfortalt@gmail.com
Password: hold1107
Progression:
Arbejdet med novellen forudsætter en vis progression. Først og fremmest skal eleverne have mulighed for at læse novellen. Enten i skolen eller hjemme som lektie.
Introduktionen til Herman Bang og impressionismen foregår via frontal undervisning. Her støttes læreren til et powerpoint show.
Efterfølgende vil eleverne blive inddelt i 4 eller 5 mands grupper, og analyseringen af novellen påbegyndes. Efter første omgang grp. arbejde og eleverne skal i ny gruppe for, at fortælle om hver deres ekspertområde er det vigtigt, at den rigtige rækkefølge bliver påpeget.
Evnen til reflektion øges, når den rigtige progression følges. Altså at man som elev har styr på person, fortæller og sproget før man kan fortolke og finde et tema.
Rækkefølge: Person, fortæller, sprog og motiv/tema.
-->
Didaktiske overvejelser om undervisningen i novellen Irene Holm
Undervisning i Irene Holm i
folkeskolen
Irene
Holm kan for nogle elever være svær at arbejde med pga. en ikke umiddelbar
forbindelse og kontakt mellem elev og værk. Dette problem findes ikke kun i
forbindelse med netop dette værk, men derimod generelt ved læsning af ældre
litteratur i folkeskolen. Læsning af ældre litteratur – herunder Irene Holm – giver en del forhindringer,
som hæmmer både motivation og læselyst hos eleverne. Ikke nok med, at selve
teksten kan være svær at forstå og forholde sig til, så kan der også opstå
problemer i forbindelse med en svær ortografi, syntaks samt semantik. Det
benyttede ordforråd kan ligge meget langt fra elevernes, som derved kan have
svært ved at forstå tekstens kontekst og sammenhæng både lokalt i teksten selv
og kulturelt i den historiske sammenhæng, teksten er skrevet i. Blandt eleverne
kan der derudover være en forudindtaget holdning til, at arbejdet med ældre
litteratur er kedeligt, idet der i dag blandt unge sættes lighedstegn mellem
spændende litteratur og identifikationsmuligheder for eleven. Elever søger
plausible forklaringer og spørger ”Hvorfor skal vi arbejde med….?”, og det er
derfor vigtigt, at læreren tilpasser sin undervisning til en række faktorer
bl.a. CFK, Fælles Mål, elevernes kapital og motivation. Har man overvejet disse
faktorer, vil det være nemmere at skabe et overblik, sætte bestemte elementer i
centrum samt tilpasse undervisningen til den enkelte elev og den enkelte
klasse. Materialets overvejelser om motivation og arbejdslyst beskrives under
punkt 4) Lærerprocessen. Her går vi
mere i dybden med de didaktiske overvejelser i forhold til arbejdet med Irene Holm i skolesammenhæng. Disse
overvejelser er foretaget generelt om arbejde i skolen med ældre litteratur.
Selvom man umiddelbart finder en
dobbelthed i Fælles Mål, hvor det både beskrives, at eleverne skal møde ældre
litteratur og samtidig udvikle læselyst, så mener vi dog fortsat at arbejde med
ældre litteratur i folkeskolen er relevant. Samtidig er det nødvendigt at møde
eleverne, hvor ungdomskultur kan kobles med arbejdet med ældre litteratur, og
ikke ved traditionel tavleundervisning. Dette materiale er et forsøg på en
spændende og nærværende undervisning i ældre litteratur eksemplificeret i Irene Holm.
Hiim og Hippes relationsmodel
Hiim og Hippes relationsmodel (Hippe, E. (2010) Dimensioner i
didaktikbegrebet: s. 71-82) benyttes til beskrivelse af vores didaktiske
overvejelser, da denne model tager udgangspunkt i elevernes læringsforudsætninger
for undervisningen. Derudover inddrages kort et arbejdsark udarbejdet af Bodil
Nielsen (Nielsen, B. (2008) Praktik og
dansk – lærerkompetencer i praksis: s. 50), der er inspireret af Hiim og
Hippe. Dette kan benyttes af læreren til planlægning af forløbet.
Modellen tager udgangspunkt i seks
forhold. Nogle af disse er givet på forhånd af materialet, men andre må være op
til den enkelte lærer at undersøge. Hertil kan som sagt benyttes Bodil Nielsens
arbejdsark, som behandles under læringsforudsætninger
i Hiim og Hippe relationsmodel.
1)
Læringsforudsætninger
Læringsforudsætningerne tager
udgangspunkt i elevernes følelser, holdninger, færdigheder og forståelse. Det
knytter sig til deres generelle værdisyn og kan være socialt og kulturelt
begrundet.
Til at forstå disse kan man bruge
Bodil Nielsens faglige ”søgeark”, der er udarbejdet med specifikke spørgsmål:
-
Hvad ved eleverne generelt om emnet?
-
Hvad har de af erfaring uden for undervisningen?
-
Hvad har de af færdigheder fra undervisningen?
-
Hvilke færdigheder har de mundtligt?
-
Hvilke færdigheder har de skriftligt?
Dette undervisningsmateriale tager
udgangspunkt i, at eleverne på forhånd har arbejdet med både romantikken og Det
moderne gennembrud, og det er derfor vigtigt, at dette er noget, læreren kan
nikke genkendende til under udarbejdelsen af søgearket.
Materialet introducerer
impressionismen og kanonforfatteren Herman Bang, men dette vil for mange være
uoverskuelige emner at forstå uden grundlæggende kendskab til romantikken og
opgøret med netop den periode.
Det er vigtigt at læreren har dette
in mente, da undervisningen i Irene Holm
ellers kan være svær, hvilket kan påvirke elevernes motivation både forud for og
undervejs i undervisningen.
2)
Målene
Materialet tager udgangspunkt i trinmålene
efter 9. klassetrin[1] og
videreudvikler hovedsageligt følgende mål:
Elevernes evne til at…
-
gøre rede for
samspillet mellem tekst, genre, sprog, indhold og situation
-
anvende viden om
litteraturens foranderlighed gennem tiderne og viden om, at litteratur
afspejler den tid, den er blevet til i
-
gøre rede for
både genrer og enkelte forfatterskabers særpræg
Perioden omkring 1870–1920 markerer på mange måder en
ændring i både skrivemåden og brugen af litteratur og er derfor et godt bud på
en skillelinje mellem nyere og ældre litteratur (Faghæfte 1: s. 55). Kanonforfatteren Herman Bang og hans novelle Irene Holm fra 1890 er et glimrende
eksempel herpå, og har eleverne tidligere arbejdet med perioden før Det moderne
gennembrud, vil denne ændring være nemmere at få øje på.
Undervisningsmaterialet tager udgangspunkt i en hjemmeside
på Internettet, og da eleverne her selv skal læse sig til viden samt lægge
opgaver og undersøgelser op på ”bloggen” samt arbejde med mobilapplikationen
”Audioboo” fremmes desuden elevernes færdigheder omkring IT og teknologi.
3)
Rammefaktorer
Da undervisningsmaterialet hovedsageligt er
internetbaseret er det nødvendigt, at eleverne i undervisningen har adgang til computere
med Internet.
Mobilapplikationen ”Audioboo”
benyttes, og denne kan hentes til smartphones enten gennem Androidmarked/Play
butik (styresystem: Android) )eller i Appstore (styresystem: IOS.)
Dette link forklarer brugen af Audioboo
http://www.youtube.com/watch?v=_u05M5SPWb0
Dette link forklarer brugen af Audioboo
http://www.youtube.com/watch?v=_u05M5SPWb0
Samlet set skal klassen i alt have
adgang til fire smartphones. Et mindre antal kan også benyttes, da flere
grupper kan benytte samme telefon. Dette tager blot lidt længere tid.
Derudover følger en
powerpointpræsentation til materialet. Denne udnyttes bedst, hvis klassen har
adgang til et Smartboard.
4)
Læreprocessen
Materialet er overordnet baseret på
den socialkonstruktivistiske arbejdsmetode Cooperative
Learning, som benytter forskellige deduktive samarbejdsstrukturer for at
opnå læring hos eleven.
Disse forskellige arbejdsmetoder
fremmer elevernes samarbejdsevner på kryds og tværs i klassen, da de flere
gange undervejs skifter arbejdsgrupper.
Ved skift i arbejdsgrupper vil hver
enkelt elev komme med ny viden til den nye gruppe, og dette vil fremme og
derved styrke elevernes faglige selvtillid og motivation. Når eleverne senere
møder opgaver i ældre litteratur i andre danskfaglige sammenhænge er målet, at de
vil møde disse med et større gå-på-mod grundet den større faglige selvtillid
fra erfaringen fra Cooperative Learning.
Elevernes arbejde med Irene Holm samles på hjemmesiden.
Eleverne føler sig som en del af en gruppe, som sammen skaber og oparbejder
viden omkring emnet, og da de færreste vil lade andre i stikken giver Cooperative Learning sammen med de
fastlagte tidsintervaller aktive og deltagende elever. Det er muligt for
eleverne aktivt at komme med kommentarer og tilføjelser til andres arbejde via
bloggen, hvilket skal være med til at give eleverne en følelse af arbejdet som
et fælles projekt. Derudover vil noter og materiale ikke gå tabt i papirstakken
på elevernes skriveborde, da materiale, opgavebesvarelser – både på skrift og i
tale i form af Audioboo – og kommentarer fremover vil ligge på hjemmesiden til
brug for eleverne.
De forholdsvis ukendte emner Ӿldre
litteratur, impressionisme og Irene Holm”
kobles med et internetunivers med blogs og mobilapplikationer. Dette
internetunivers er godt kendt af eleverne, som er med til at skabe en tryghed,
motivation og genkendelighed, hvori det ukendte bearbejdes.
5)
Indhold
Undervisningen har til formål at
introducere eleverne for impressionismen som en del af Det moderne gennembrud.
Til at eksemplificere dette benyttes Herman Bangs Irene Holm. Beskæftiger man sig med den danske impressionisme
kommer man ikke uden om netop Herman Bang, og det er derfor, at Herman Bang
benyttes som impressionistisk forfatter i dette materiale.
Eleverne skal indledningsvis
beskæftige sig med impressionismen generelt efterfulgt af en introduktion til
Herman Bang. Dette foregår både auditivt gennem lærerens præsentation af emnet
og visuelt igennem powerpointpræsentationens brug af impressionistiske malerier
samt linket til forfattertidslinjen.
Herefter arbejder eleverne
deduktivt med Irene Holm med
udgangspunkt i novellens hovedperson, fortæller, sprog, motiv og tema da netop
disse elementer af novellen er bestemt karakteristisk for impressionismen.
Denne del af forløbet afsluttes med en opsamling først i grupperne, senere i
fællesskab i klassen.
Eleverne arbejder i fællesskab og står
på intet tidspunkt alene. At stå alene ville kunne medføre angst udmøntet i fx
ligegyldighed eller frustration. I stedet vil eleverne gennem de sikrede
gruppestrukturer oparbejde en faglig sikkerhed, hvilket fremmer aktive og
deltagende elever.
6)
Vurdering
Efter eleverne har indtalt deres
lydklip til Audioboo, kan læreren foretage en formativ evaluering ved at lytte
til lydklippene og herefter vurdere, om eleverne har brug for mere undervisning
i del-emnerne. Lader læreren eleverne kommentere på de andre elevers lydfiler
på bloggen, får klassen i fællesskab alle de vigtige elementer med af analysen
i en medskabende proces.
Til slut foretages en summativ
evaluering, hvor grupperne sammen udarbejder et ark, som hænges op i klassen.
Herved kan læreren undersøge elevernes udbytte af undervisningen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar