Impressionisme:
Det Moderne Gennembrud
Det Moderne Gennembrud
Betegnelsen
"Det Moderne Gennembrud" stammer fra danskeren Georg Brandes
(1842-1927), som i 1883 udgav en bog om samtidens vigtigste forfattere i Norden
"Det moderne gennembruds mænd". Betegnelsen er senere kommet til, at
karakterisere præcis
den periode i nordisk litteratur. "Det Moderne Gennembrud" kan stå som det litterære udtryk for den forandring,
som de skandinaviske samfund gennemgik i de sidste årtier af det 19. århundrede.
Impressionistisk stil i litteraturen
Den fortællende litteratur og fra især ca. 1870-1890’erne er der en række kunstgreber der skal
fremme illusionen om direkte, umiddelbar livsafbildning. Den "autoritative
fortæller"
bliver sat tilbage for i stedet at skrive handlingen i scener, altså i en scenisk
fremstillingsform. Derfor bliver tingene vist som på en scene, så man får indtryk af personerne udfra
det der kan observeres. Herman Bang især er en impressionistisk mester. Herman Bang bruger i øvrigt en behavioristisk fortælleform, hvor man får indtryk af personer udfra
deres handlen. Herman Bangs "Irene Holm" er et godt eksempel.
Impressionisme i kunsten
Det der er tydeligt ved den impressionistiske kunst er det indtryk man får af helheden, det første øjekast, flimrende sanseindtryk, brugen af farver/skygger og øjebliksindtrykket. Impressionister var også realister og malede motiver,
som de fandt på
deres vej i byen og på landet. Deres malerier var altså ikke opsat, men derimod et
hurtigt stilbillede. Dette kan også ses i penselstrøgene som ofte er synlige og grove. Det var altså ikke så meget det malede objekt, men
derimod hele det visuelle indtryk af farver, skygger og lys, som inspirerede
malerne.
De sproglige symboler, man finder i
novellen, beskriver den indre splittelse i Irene Holms opfattelse af egen
identitet, i dette tilfælde med fokus på ung kontra gammel. Irene Holm
beskrives gennem modsætningspar, det ene øjeblik bliver lommetørklæderne om
håndledende, som bruges mod gigt beskrevet (s. 99, l 17-18). Det næste nikker
hun med sine sekstensårs nik (s. 103, l. 23).
Irene Holm:
En lærerfaglig analyse af Irene Holm
Irene Holm er en
tidligere balletdanserinde på Det Kongelige Teater, hun kommer til en lille
provinsby, hvor hun skal undervise børn og unge i dans. Samtidig med, at hun
underviser børnene i dans, hækler hun. De penge hun tjener på dette, sender hun
med jævne mellemrum hjem til sin søster i Staden, trods hun ikke selv har de
store midler. Gennem hele fortællingen erindrer Irene Holm sine tidligere
danseoplevelser samt sin spydige danselærer.
Den fortalte tid spænder over en
halv års periode, fra oktober frem til foråret. Tiden kommer kun til udtryk få
gange gennem fortællingen, det sker oftest gennem beskrivelser af vejret og
omgivelserne (s. 99, l. 11-14 og s. 112 l. 20-21). Handlingen bliver beskrevet kronologisk, med nogle enkelte
flashback, som oftest kommer frem når man skal have et indblik i Irene Holms
fortid
(s. 104, s. 101 l. 1-13)
Man ser en meget beskrivende
fortæller gennem hele historien om Irene Holm (IH). Disse beskrivelser bruges
også som adfærdsbeskrivende redskaber. Den eneste måde vi får kendskab til IH’s
følelser og sindstilstand er igennem beskrivelserne af hendes handlinger (s.
111, l. 2-4), hvilket gør fortællingen mere virkelighedsnær. Dette er
kendetegnende for den impressionistiske og behavioristiske fortæller, hvor man kun
gengiver, hvad der er sanseligt.
Det er en alvidende fortæller, men
Herman Bang vælger ikke at bruge de muligheder, det giver, i et forsøg på at
skabe en meget objektiv fortæller. Det forsager, at læseren får mulighed for
selv at skabe sit eget personlige indtryk af personerne i fortællingen.
Som før nævnt er der beskrevne
flashbacks, indre stemmer og en drøm, men vi får ikke nogle følelser beskrevet.
Selv i flashback og i drømme får vi ingen følelser beskrevet. Dette er ydermere
med til at give en meget scenisk fremstilling, og grundet denne sceniske
fremstilling, får man en fornemmelse af en fortælling bestående af akter, med
forskellige scener; kirke, dansestue og værelset.
Der er mange sammenligninger
(skrog, frø), hvilket er med til at skabe indre billeder for læsere.
Kombinationen af sammenligninger og brug af beskrivende adjektiver, er med til
at underbygge den sceniske fremstilling.
Her ses et skema med de ungdoms-
kontra alderdomstræk, man finder i novellen.
Ungdomstræk
|
Alderdomstræk
|
Lillepigeansigt
|
Lille og tyndslidt
|
Bange for spøgelser
|
Gigt og gamle lommetørklæder
|
Tøset latter
|
Mærker af tidens tand (s. 99)
|
”Pas” ved sengestolpen –
mindes ballet (s. 101)
|
Evig snue (s. 103)
|
Beskrives som et frø
|
Beskrives som et skrog (s. 100)
|
”Leger”, at hun står på den
store scene
|
”De gamle forhold” (s. 104)
|
Plagede lemmer (s. 105)
|
|
Gammelkonetårer (s. 106)
|
Igennem novellen
får man opfattelsen af, at IH ikke formår – eller ikke tør – at leve sit liv, hun
lever i sin egen verden. Hun kigger gennem nøglehullet og kigger ud på livet,
men kommer aldrig helt i gang med sit eget (s. 100, l. 25-28).
Andre eksempler
på denne form for isolering foregår både fysisk og psykisk. Hun lever i sin
egen verden (midt s. 100). Det tydeligste eksempel på barnlige træk findes i
afdansningsballet, hvor IH går så meget ind i sin fantasi, at hun glemmer alt
omkring hende, hvilket ”ryster” landsbyboerne.
De ”rystede”
landsbyboere er ikke skælsættende, men de er et tydeligt eksempel på hvad IH,
hverken er eller kan blive, deres verden kan virke fjern for IH, og hendes
ligeså for dem.
Det gennemgående
tema i IH er den trivialitet, der forekommer at være i IH liv, hun gentager det
samme kursus by efter by. Hun sidder fast i denne skrue uden ende. Det kommer
også til udtryk i måden Herman Bang begynder novellen på, nemlig in medias res.
Det virker tilfældigt, at det netop er her man ”dumper” ind i novellen. Dette
efterlader følelsen af, at læseren lige så vel kunne have fulgt et andet kursus
samme resultat og udgang. Irene Holm formår ikke at bryde med dette liv, som
hun heller ikke formår at gøre op med sine braste drømme. Hun drømmer om livet
som balletdanser på Det Kongelige Teater, hun længes efter det liv, men det er
uden håb. Det er en drøm, som er blevet til en illusion, og hun omtaler folk og
sig selv på balletskolen, som ”vi alle” – selvom hun på ingen måde er en del af
balletfællesskabet på balletskolen. Men det er den måde IH bliver nødt til at
overbevise sig selv om, at det stod til, da minderne ellers ville være for
sørgelige.
Irene Holm er
skrevet i 1890 af den impressionistiske forfatter Herman Bang. Den virkelige
verden er sammensat og har mange følelsesmæssige komplikationer. Det bliver
skildret i Irene Holms manglende udvikling.
Herman Bang
skildrer hjælpeløse middelklassekvinder, der ikke aner, hvordan de skal bryde
ud – på intet tidspunkt i novellesamlingen finder man nogen, der formår det på
trods af, at samtlige kvinder befinder sig på forskellige tidspunkter i deres
liv. Kvinderne tager ikke kampen op med livet, men lever i en illusion. De er
fanget i en livshistorie, som de ikke kan slippe ud af.
I styre :)
SvarSletStyrer*
SvarSletJeeez, det er en lærefaglig tekst, stavefejl ses som en overtrædelse af internationale regler...
SvarSletCHILL
Slet....lærerfaglig med r 🙄
Slet....lærerfaglig med r 🙄
SletDet staves "skelsættende" 😋
Sletlågsus skrevet- mange tak:))
SvarSletdu har lige reddet mit liv ;)))
SvarSletlol.
SvarSlettop
SvarSlet